26 januari 2012

Konsttips

I Botkyrka konsthall i Tumba pågår just nu den dystopiska utställningen "Vi är en parentes på jorden". Tre konstnärer ställer ut skulpturer på teman jordens framtid, teknik och tid. Jag såg utställningen förra veckan och vart både imponerad och fascinerad av verken. Speciellt Signe Johannessens framtida fossiler gjorde intryck på mig. Hon kombinerar organiska former med modern, vardaglig teknik som ger en igenkänning när man ser de mystiska formerna. Om man är någorlunda nördig tycker jag man borde se den här utställningen. Botkyrka konsthall har dessutom tagit det trevliga initiativet att inte ha schemalagda visningar utan erbjuder sina besökare visningar när det passar dem bäst. Jag blev erbjuden en direkt när jag kom in från en trevlig tjej som satt i kassan och det förhöjde verkligen upplevelsen.

Botkyrka konsthall har också tagit initiativ till det sympatiska projeket Take-away Art. Tillsammans med ett par konstnärer och en lokal pizzeria erbjuder de kunderna att tillsammans med sin hämtpizza få ett konstverk tryckt på pizzakartongens lock. Läs mer på facebookeventet här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar