1 mars 2012

Sarah av JT Leroy

Detta är en rejält uppskjuten läsning.
När JT Leroy först slog igenom blev jag nyfiken men tänkte att jag kunde läsa böckerna efter att hypen lagt sig lite. Sen kom avslöjandet av bluffen och då vart det inte lika intressant att läsa påhittade böcker baserade på "egna erfarenheter". Och sen glömde jag bort det hela tills jag stötte på ett exemplar av Sarah på mitt lokala bibliotek härom veckan.

Jag bestämde mig för att ge boken och chans och så här efteråt kan jag konstatera att den var faktiskt värd det. Det är en exotisk white trash-värld man får besöka fylld med truckerhoror som går under beteckningen ödlor, vägkrogskockar med gourmetambitioner, lastbilschaufförer som i hemlighet klär sig i kvinnounderkläder och hallickar som använder indianmagi. Historien kretsar runt en vacker ung pojke som bestämmer sig för att bli en ännu bättre ödla än sin mor och tar hennes namn Sarah som arbetsnamn. "Sarah" har en trasig bakgrund med många övergrepp bakom sig och har en utsatthet som berör, men samtidigt är hans handlingar lite för utstuderade och naiva för att jag skall sympatisera helt med honom.

Berättelsen i sig är inte så fylld av händelser däremot är den paralell värld som målas upp väldigt fascinerande med sina övernaturliga inslag och trasiga karaktärer. Men under hela läsningen slås jag hela tiden av frågan: hur kunde man svälja detta som verklighetsbaserat så lätt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar