12 juli 2011

Hann precis..

När jag var på Eurocon köpte jag en box med high fantasy-serien A song of Ice and Fire av George RR Martin, som tv-serien A game of thrones är baserad på. Sedan midsommar har jag plöjt dessa tegelstenar på mellan 800 och 1 100 sidor för att hinna ikapp tills del fem släpps idag. Tanken var dels att komma ikapp, dels träna läsmusklerna och efter att ha avslutat fjärde delen A feast for crowes igår känns det lite som om jag sprungit ett maraton med min läsförmåga. Jag har verkligen pendlat mellan att tokälska böckerna till att tänka "men för fan inte ett till jämrans berättarperspektiv och femton nya vapensköldar att memorera". Men det har funkat över förväntan. Världen är så genomtänkt att man känner sig trygg med alla detaljer som kommer upp och det är ingen överdriven förklarande ton när man bekantar sig med Westeros allt känns helt självklart.

Så kanske pausar med lite chicklit nu eller så springer jag direkt till Sci-Fibokhandeln. Några soliga dagar får man missa under sommaren..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar