23 december 2011

Jultankar

Nu drar snart julledigheten in och jag kan inte låta bli att tänka på hur mycket jag gillar jul. Efter att ha gjort några ärenden på stan idag känns det som om julkänslan äntligen håller på att landa. Det var så klart kaos, köer lång väg, tomma hyllor och personal som flängde omkring, men det var ändå en ganska mjuk stämning i luften om man säg jämför med valfri lönelördag under resten av året. Blir kanske så när många strävar åt samma mål.

Men jag tänkte ta och skriva om varför jag gillar jul. Kan ju börja med disclaimern att ja jag hatar all hysterisk kommersialism och konsumism också. Vi borde tänka på miljön och varandra! Så nu har jag sagt det som krävs av en akademiker med medelklassbakgrund i dessa tider nu till min point.

Jul för mig är en varm tid då vi gör lite tvärtemot resten av året. Resten av året: Håll diet och träna din stjärt så fast som möjligt. Jul: Ät så mycket du orkar av allt möjligt. Avsluta med en sockerbomb. Resten av året: Inred ljust och fräscht med minimalistiska kök och så mycket vitt att minsta dammkorn ser ut som en jättefläck. Jul: Kombinera rött,grönt, guld med glitter och ljuslingor, eventuellt blinkande. Resten av året: Stressa. Jul: Spöstraff för dem som inte tar det lugnt. Och sist men inte minst: Resten av året: Var girig och roffa åt dig så mycket som möjligt. Försök köpa upp ett kommunalt bolag det ger garanterat vinst och det piggar alltid upp. Jul: Ge! En gång om året är det social lag på att vara givmild och generös. Många förväxlar det här med att spendera så mycket pengar som möjligt men det finns så många andra sätt att vara generös på. Med att ge av sin tid, med att lyssna, med att säga uppskattande ord eller andra sätt att ge omtanke.

Jul är en liten paus från resten av året, det är därför jag gillar den. God Jul på er!


1 kommentar: