3 december 2011

Oj det var länge sen

Trodde inte det var så länge sedan jag bloggade sist så fick en chock när jag loggade in. Min rätt dåliga ursäkt är att jag är inne i en uppsatsskrivning som gett mig tunnelseende. Många grejer har liksom fallit bort under de senaste månaderna. Men jag har hunnit med lite bokläsande så jag tänkte ge ett axplock av vad jag har läst med en liten sammanfattning om handling och  vad jag tyckte.

Bossypants av Tina Fey: Fey ser tillbaka på sin barndom, sin tid som improvisationskomiker, hur hon kom in framför kameran på SNL, Sara Palin-imitationen och andra gobitar. Som Fey är boken smart och rolig och hon levererar tankar om feminism, att vara kvinnlig chef och andra ämnen på ett roande och tankfullt sätt.

Främlingen på Wildfell Hall av Anne Brontë: En främmande kvinna flyttar in på godset Wildfell Hall och alla i trakten börjar snicksnacka om vem hon är och hennes mystiska förflutna. Den tredje Brontë-systern är mindre romantisk än sina systrar. Det finns en mörk manlig karaktär med men det är inte en romantisk hjälte som målas upp snarare en egocentrisk narcissist. Hjältinnan är mer stoisk och sammanbiten än vad jag förväntade, ändå tyckte jag om henne. Inte så mycket romantisk romantik men en trovärdig kärlekshistoria finns dock med.

Igelkottsklubben av Ann-Charlotte Alverfors: Dolores är en gammal tant som är medlem i Igelkottsklubben - en samling kvinnor som tvingats leva med taggarna utåt men som uppskattar alkohol, skvaller och kortspel. Alverfors berättar Dolores historia med många inslag av nostalgiska och tragiska tillbakablickar och delar ur Dolores drömdagbok. Det är en smärtsam skildring av dåtid och nutid, utsatthet och försök att skydda sig själv. En väldigt fin och berörande läsupplevelse och jag gillade verkligen hur nära man kom Dolores.

Maran av Lina Neidestam: En serieroman om Nora som isolerar sig på en fäbodvall för att skriva den stora generationsromanen men istället skriver Harlekindoftande noveller istället. Allt eftersom historien utvecklas väcks småknytt i skogen till liv. Den här boken besvarar visar att det som är skillnaden mellan feministisk porr och vanlig porr med att den är smart, rolig, har äkta berättarglädje och är mycket snyggare.

The wee free men av Terry Pratchett: Tiffanys lillebror har stulits av Älvdrottningen och det är hennes uppgift att hämta hem honom. Till sin hjälp har hon sina vaknande häxkrafter, en gjutjärnsstekpanna och the wee free men - en klan svärande, stridlystna, stjälande, blåa små män som talar med en misstänkt skotsk dialekt. Detta är den första av Terry Pratchetts ungdomsserie om den blivande häxan Tiffany och i de följande böckerna får man följa hennes utveckling. Det är välskrivet med en mer återhållen berättarglädje än Pratchetts vanliga Discworld verk och mycket mindre referenser till vår  "vanliga" värld. Men det är nog bra med tanke på vilken ålder som den riktar sig till. Rekommenderas varm till yngre personer och vuxna som vill ha en lugn introduktion till Pratchetts galna värld.

Döda vita män av Johan Hakelius: En omläsning. Hakelius har skrivet en samling porträtt av några excentriska döda engelsmän. Det är en rad trevliga och otrevliga bekantskaper man får i den här boken. Jag tyckte det var speciellt trevligt att lära känna Obi Wan/ Alec Giunness bättre. Funkar som en novellsamling, plocka en godbit när du vill läsa något men inte känner att du har kapacitet att sätta dig in en längre berättelse med full ensemble av karaktärer.

Niceville av Kathryn Stockett: Jag slukade den här boken! Spänning, politik och hjärtskärande mänskliga relationer. Den vita societetsflickan Skeeter slår sig ihop med svarta hemhjälpen Abileen för att skriva en bok om hemhjälpernas vardag i Jacksonville i södra USA.

Jag ska bli kustjägare av CM Jönsson: Inte den bästa berättaren vilket är synd på bra material. Det handlar helt enkelt om hur författaren tar sig igenom sin kustjägarutbildning - en av de tuffaste militära utbildningarna i Sverige. Det är brutalt och fysiskt emellanåt men det finns också mer trista sitta på vakt-episoder. Rekommenderas till dem som liksom jag har någon i min omgivning som är kustjägare och vill veta mer om själva utbildningen än de där lite hemligstämplade berättelserna de delar med sig av då och då (oftast efter några glas).

Och nu tar jag ut mitt nyårslöfte i förskott och lovar att bli en flitigare bloggare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar