12 maj 2011

Bomullsklubben bjöd på en magisk afton.

Igår kväll fick jag vara med på en väldigt fin kväll arrangerad av Bomullsklubben en jazzklub som i vanliga fall huserar i Södra bar någon kväll i månaden. Klubbens hjärta är en jazztrio som tillsammans med en inbjuden gästartist gör vad de kallar för "bomullsversioner" på artisternas låtar. Oftast träffas de inte förrän på soundchecket några timmar innan. Ett scenario som nog skulle skrämma en del musiker men de ror alltid i land det och skapar ett snyggt tight sound.

Gårdagens konsert var lite av ettårsjubileum för klubben och kvällen till ära intog de Södrans stora scen med en grym line-up av artister som gästat dem under året och lite hemliga gäster. Anna Järvinen bjöd på vad jag tror var några låtar från den nya plattan, Joel Alme kom in och sjöng lite favoritlåtar av Van Morrison och Glen Campbell. Theodor Jensen kom in mot slutet och bjöd lite The Plan låtar och härjade runt med sin gitarr.

Aftonens stora upptäckt för mig var Sibille Attar som var helt outstandig med sin sång och charmiga framträdande. Hon fick mig också inse hur cool man kan se ut när man står och skakar ett par klarröda marracas. Har inte hunnit kolla upp om hon släppt någon skiva eller ep, i sådana fall kommer jag inhandla den snarast.

Men den stora behållningen var duetten mellan två av mina favoriter: Birgit Bidder och Matttias Alkberg. Kan inte beskriva det men tänk det här:



Och sen lägger man till den här mannens nerv och grymma texter




Också föreställer man dem med på en fin gammal teaterscen med mycket guld och lull så får man kanske ett hum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar