27 maj 2011

Highlights från vecka 21

I onsdags kväll sjönk jag ned i stol framför Södrans stora scen (återigen, jag går inte till något annat ställe verkar det som) och lyssnade på den magnifika Judith Butler. Det var som att ge intellektet massage. Lite Queer Theory blev det men tyngdpunkten låg på den politiska människorättskämpen Butler den här gången. Hon sa briljanta saker om upproren i Nordafrika, studentupproren i Berkley och London, om hur man skapar politiska utrymmen, instrument och vilka som får yttra sig och när, kroppen som medium till politisk handling och mycket, mycket mer..
Men det som fastnade var hennes föreläsning om Hanna Arendt och hennes diskussion om Arendts teorier. Jag hade inte hört talas om Arendt innan kvällen och när jag kollat upp henne efteråt verkar hennes filosofi ha många yttre likheter med Butlers. Jag hittade bl a den här beskrivningen vilket känns väldigt butlerskt: "freedom as performative, public and associative". Så de verkar dela samman teman men intrycket jag fick från föreläsningen var att Arendt använde det mer som en utgångspunkt för uteslutning och begränsning. ( Dessuttom ville hon aldrig kalla sig själv för filosof för det kunde inte en kvinna vara enligt henne, jag menar hmpf )
 Därför var det helt underbart att höra att Butler tyckte att Hanna Arendt givit den politiska filosofin många viktiga verktyg och begrepp som Butler kunde använda till helt motsatta syften än Arendt avsett. Yey för att använda motståndarens verktyg emot den!

Kvällen arrangerades av Tankeverket som arrangerar seminarium och ger ut böcker av stora tänkare. Mer info här.

På torsdag var jag och lyssnade på Holly Black på hennes signering i Science Fiction-bokhandeln. Jag hade läst om hennes böcker på Glorybox som alltid tipsar om bra böcker och hon skriver om signeringen här.  Black var en charmig person som tar sin research på allvar kan man lugnt säga. Hon bad en kompis om att få åka runt en stund i hennes bils baklucka för att kolla hur det känns. Jag köpte första boken i hennes Modern Faerie Tale-triologi och fick den signerad med lite svengelsk interaktion med författaren.

Efteråt traska jag ut till Skeppsholmen och kollade in Kungliga Konsthögskolans vårutställning. Favvosarna blev ett par freaky statyer på första våningen och en snutt av en videoinstallation som tog upp " om jag bara tar en liten bit av den lilla biten tårta som är kvar  så verkar jag inte lika åpen som om jag tar hela den lilla biten"-scenariot. Ah haven´t we all been there.

Avslutar inlägget med det här klippet med Butler i samtal med konstnären och aktivisten Sunaura Taylor om kropp, handikapp och social status. Det är långt men det är värt det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar