20 maj 2011

Härom dagen..

var jag på Konstfacks vårutställning med min kompis E. 176 nybakade konstnärer ställde ut och det var en fantastisk samling verk de hade producerat. Ingen skandal a lá Anna Odell dock och kanske därmed mindre folk. Jag klagar inte eftersom mitt minne av den vårutställningen var väldigt mycket folk, trångt och varmt.  Jag gillar när jag inte måste stå på tå för att se skulpturer/tavlor/videoinstallationer, lite excentriskt jag vet men sån är jag helt enkelt.

Det här var ett sådant tillfälle då jag önskat att jag hade en hyfsaf mobil för det var mycket jag ville fota och filma. Speciellt ett verk med rörliga musselformer på ett bord som gav ifrån sig ett vackert klangljud. Så jag får helt enkelt uppmana till att besöka utställningen. (det finns också ett väldigt smart verk som kommenterar Stockholms bostadspolitik. Jag tror ingen stockholmare mellan 20-30 inte kan känna igen sig i det)

Jag och E hade ett litet samtal om hur förberedd man måste vara innan man går på konstutställning. Jag tror personligen inte att man behöver vara det om man är intresserad och öppen från första början. Det finns alltid ens första intryck av ett verk: gillar jag det? gillar jag det inte? Därifrån kan man utveckla frågan varför? och komma ihåg att man alltid har rätt till sin egen åsikt. Men precis som man inte skulle säga till en person spontant att den där outfiten är det hemskaste jag sett ska man kanske tänka på hur man formulerar sig. En konstnär har ändå lagt ned en hel del tid, energi och jobb i sitt verk och man skulle inte säga till en annan yrkesgrupp att dess arbetsinsats är skit utan en välformulerad anledning eller hur? ( här kan man sätta in civilingenjör eller annan yrkesgrupp man inte har riktigt koll på för att klargöra mitt argument.)

Efter det åkte jag och bytte böcker på bokbytardagen. En väldigt trevlig dag som sparar på bokhylleutrymme för massor av bibliofilier. Det var länge sedan jag ägnade en hel eftermiddag åt kulturella aktiviteter. Måste göra om det snarast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar