5 juni 2011

Åh han är så charmigt politiskt inkorrekt!

Nobelpristagaren i litteratur sa i en intervju i veckan att han inte såg kvinnliga författare som jämlikar. Han  klankade ned på Jane Austen som har ett alldeles för sentimentalt sätt att skriva ( vilket får mig att undra om han har läst Austen överhuvudtaget )  precis som alla kvinnliga författare enligt Naipulr. Han menade också att kvinnliga författare har ett alldeles för klent sätt att se på världen och eftersom en kvinna aldrig är helt och hållet herre över sitt eget hus så påverkar även detta hennes skrivande negativt. Naipul avslutad hela denna utläggning med att säga att han kan avgöra könet på personen som skrivit texten på de första styckena.

 "I read a piece of writing and within a paragraph or two I know whether it is by a woman or not. I think it is unequal to me."  

Jag har inte läst några av VS Naipuls böcker så det är inte som en favoritförfattare har kommit ur misogynistgarderoben och osat kvinnohat. Men jag hade förväntat mig mer och bättre av en nobelpristagare. Ett pris som trots allt delas ut för kulturella och vetenskapliga framsteg för mänskligheten. Kanske är hans böcker inte nedlusade av denna skeva kvinnosyn men om de är det så undrar jag hur nobelkommitéen egentligen väljer sina vinnare då jag inte ser hur detta synsätt kan ses som del i ett framsteg.

 Kan inte känna annat än det vanliga pompösa manliga konstnärsgeniet som spökar igen och som kommer försvaras med "Åh det var kanske lite väl...men han är ju faktiskt lysande bra och han fick det där priset och han är gammal  och blablabla = han har rätt att göra svepande sexistiska generaliseringar oemotsagd för han är man och kreativ och vi som publik/läsare skall låtsas som att det regnar och dyrka honom lite."

Att gubben hävdar att han kan könsbestämma författare på deras texter är ju bara skrattretande. Guardian har gjort detta eminenta test som svar. Jag gjorde det och bommade rejält.

1 kommentar: