20 juni 2011

Var på Eurocon i lördags..

och det var ett väl organiserat arrangemang med många smaskiga programpunkter för den sci-fi och fantastik intresserade som undertecknad till exempel. Jag spenderade hela eftermiddagen och kvällen med att springa från ena föreläsningen/panelen till den andra.  Med en liten paus för att lämna av böcker som jag köpt hemma. Science-ficition-bokhandeln var det enda bord som tog emot kort, listigt och livsfarligt. Men nu ligger en box med Game-of thrones och väntas på att plöjas. Den femte delen släpps 12 juli så jag har en storhetsvansinnig idé om att jag skall klara av alla innan dess.

Programpunkter som jag fördjupade mig i var:Att skriva fantastik för barn/ unga, Feminist  SF, Exobiology - hur skulle liv på andra planeter se ut, The craft of writing the Fantastic och En älskvärd vampyr eller ett hatat freak?

Jag gick från alla med förnyad eller fördjupad kunskap och från vissa med tips på cirka tio-tjugo författare att läsa.

Jag lyssnade också på en uppläsning av Sara Bergmark Elfgren ur Cirkeln. Det ger en alltid en helt annan känsla för texten när man hör någon annan läsa högt det man innan läst tyst för sig själv. Jag brukar alltid skygga lite för sånt eftersom det finns en risk för högtravande mässande alternativt ge karaktärerna olika/roliga uttal men man slapp det som tur var. Bara en enkel, rakt på sak läsning med lagom tempo.

Den absolut roligaste programpunkten var presentationen av Utopi -  en ny våg av fantastikserier i Sverige. Panelen bestående av Sara Bergmark Elfgren, Kim W Andersson och Fabian Göransson hade jättefin personkemi och gjorde klarsynta analyser av läget för serier och det fantastiska inom svenskt kulturliv idag.

Och vill tillägga att  Kim W Andersson gjorde en knäckande snygg signering i mitt Love-hurtsalbum tidigare under dagen. Sånt gillar vi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar